Hoe kun je als bedrijf je dienstverlening verbeteren?

Op een gegeven moment ben je als bedrijf gewend om alles om een bepaalde manier te doen. Als het zover is, wordt het steeds lastiger om in te zien welke dingen er beter zouden kunnen of zelfs welke dingen er echt anders zouden moeten. Het is erg belangrijk om als bedrijf mee te gaan met de tijd en ontwikkelingen in jouw markt, maar hoe zorg je ervoor dat je als bedrijf constant jouw dienstverlening of producten kunt blijven verbeteren. Luister naar jouw doelgroep en doe iets met de feedback die je krijgt!

De drukte op Schiphol in 2022

In het voorjaar en de zomer van 2022 was het een grote chaos op het vliegveld van Schiphol. Door de plotselinge drukte moesten veel vluchten verplaatst of zelfs helemaal geannuleerd worden en alsnog stonden mensen uren in de rij voordat ze eindelijk het vliegtuig in konden. Maar was die drukte echt zo plotseling, of heeft Schiphol zich te weinig bezig gehouden met ontwikkelingen en feedback van hun doelgroep? Er kwamen steeds meer mensen bij die door berichten over de drukte Schiphol het vliegveld begonnen te mijden. Dat is natuurlijk niet goed voor de zaken. Waar de drukte precies vandaan kwam, werd niet heel duidelijk naar buiten gecommuniceerd. Uiteindelijk gaf het vliegveld aan dat ze met een tekort aan personeel kampten, met name in de beveiliging en voor het inchecken van de bagage. Hierdoor liepen de wachttijden bij de incheckbalies en bij de douane steeds verder op.

Wat kun je als bedrijf doen?

Een personeelstekort is natuurlijk niet iets waar je als bedrijf altijd iets aan kunt doen, maar misschien kun je het wel voorzien als je genoeg bezig bent met vooruitkijken en reflecteren. Het beste dat je kunt doen om jouw dienstverlening of product op het niveau te houden dat jouw klanten van je verwachten, is om hun feedback vragen en hier ook echt naar luisteren. Het is immers de doelgroep waar jij je op richt, dus hun opmerkingen en tips zijn erg belangrijk voor je bedrijf.

Hoe verzamel je feedback van jouw klanten?

De beste manier om overzichtelijke feedback te ontvangen van jouw doelgroep, is door enquêtes uit te sturen. Aangezien je op die manier iedereen dezelfde vragen stelt, zijn de antwoorden makkelijker te analyseren en om te zetten in eventuele verbeteringen. Er zijn verschillende tools online te vinden die je kunt gebruiken als je aan de slag wil met een enquête maken. Je kunt kiezen uit een hoop tools, zowel gratis tools als betaalde tools. Met de betaalde versies heb je meer opties en mogelijkheden voor het maken van een enquête, maar de gratis versies zijn goed genoeg als je gewoon een simpele enquête wil maken.