Elektrische scooters: een mooi alternatief om routes te verkennen
In 2020 zijn er meer scooters verkocht dan ooit en ongeveer 20 procent daarvan was elektrisch. Je kan dus wel stellen dat elektrische scooters echt in opkomst zijn. Maar waarom zijn elektrische scooters zo populair en is dat slechts een tijdelijke trend en wat betekent dit voor de uitjes.
Een elektrische scooter delen
Het grootste deel van de opkomst is te danken aan deeldiensten die ze in de grote steden aanbieden. In plaats van dat je zelf een elektrische scooter aanschaft, sluit je bij zo’n dienst een abonnement af en gebruik je elektrische scooters die in de openbare ruimte staan. Hoe leuk is het dan om bv een route te doen door Noord-Holland langs alle forten.
In de stad ben je lekker veel flexibel. Je hoeft niet op zoek naar een parkeerplek en als het verkeer ergens vaststaat, slinger je er moeiteloos door het verkeer heen. Een mooie route door het bruisende Rotterdam is een goede aanrader!
De toekomst van de elektrische scooter
De ontwikkeling van de techniek staat niet stil. De makers van de scooter die misschien wel het meest bekend is, de Vespa, komt nu zelf met een type met een 5G verbinding.
Het bedrijf gebruikt daarvoor dezelfde technologie die ook in het casino wordt gebruikt. Daar wordt geanalyseerd welke keuzes spelers maken en op basis daarvan zal het bedrijf proberen om patronen te ontwikkelen die het gedrag van een speler kunnen voorspellen. Deze voorspelling wordt vervolgens gebruikt om de ervaring in het casino te optimaliseren.
De technologie verzamelt informatie over de manier waarop elektrische scooters worden gebruikt. Stel bijvoorbeeld dat veel gebruikers problemen ervaren terwijl ze in de regen rijden, dan kan de fabrikant onderzoeken of er iets aangepast kan worden zodat deze beter bestand zal zijn tegen regen. Ook wanneer de gegevens laten zien dat er veel mensen in een bepaalde regio dezelfde hebben, kan de fabrikant ervoor kiezen om in die buurt een reparatie- en onderhoudspunt te openen. Wellicht een leuk idee om met elkaar af te spreken in een regio waar er veel zijn en met elkaar een uitje te gaan rijden.
Obstakel
Er zijn plannen om het dragen van een helm te verplichten. Dat is in de eerste plaats problematisch omdat veel rijders hebben aangegeven dat ze het niet zien zitten om deze te dragen en daarom voor een ander vervoersmiddel zullen kiezen. Daarnaast is het bij een deelscooter ook bijna niet mogelijk om er eentje mee te leveren. Het is niet hygiënisch om de verschillende berijders dezelfde bescherming te laten dragen.
Tot slot
Zoals het er nu voor staat, lijkt de elektrische scooter een blijvertje te zijn. De gebruikers zijn blij met de flexibiliteit die ze in een grote stad maar ook juist daarbuiten krijgen en de technieken worden nog steeds vernieuwd en uitgebreid.